5 правила за създаване на успешен магазин за дрехи втора ръка

04 February.2016

През последните няколко години броят на магазините за преоценени стоки и дрехи втора употреба в България нарасна значително. Дали, обаче, всички ново появили се бизнеси свързани с употребявано облекло са успешни? Това можем само да гадаем. От друга страна, за да не се налага да гадаем дали нашият бизнес със стоки втора ръка ще е успешен, ами да сме сигурни в печалбата си, е добре внимателно да разгледаме всички възможни сценарии за потенциални проблеми при разработването на "секънд хенд" магазин.

Ето 5 правила за успешен магазин за дрехи втора ръка, към които е добре да се придържаме, ако искаме да оцелеем в днешната конкурентна бизнес среда:

  1. Изберете правилната локация, и изградете цялостната концепция на магазина си спрямо мястото, където се намирате. Ако магазинът ви е в голям град, но не е в центъра му, а се намира в по-крайните квартали, не се стремете да зареждате скъпа стока от своя доставчик или склад за дрехи втора ръка на едро, защото вашите клиенти вероятно ще търсят по-евтина, не толкова бутикова стока. От друга страна, ако се намирате на централно място било то в малък или голям град и магазинът ви заема обширна площ, ще е добре да инвестирате в по-модерни или маркови стоки, които вероятно ще са по-търсени от клиентите ви. Ако целевата ви група е по-бедни клиенти, то не е нужно да инвестирате в интериора и дори е желателно да използвате обикновени пластмасови закачалки и щендери. Ако претендирате, обаче, че стоката ви е качествена и е от световноизвестни марки е повече от желателно да инвестирате в нови полици, скринове, шкафчета, картини и други декоративни елементи, които да създадат уют и да покажат, че вашият магазин е от по висок клас.
     
  2. Ако сте решили да печелите от надценки и да отворите по-малък магазин за начало, то най-вероятно няма да успеете. Вместо това се опитайте да печелите от оборот, предлагайки по-евтини стоки със съответно по-ниска за вас надценка. Когато разработите магазина и натрупате определен брой редовни клиенти, тогава може да си позволите да завишите цените. Ако постъпите така, те вече ще са изградили добро мнение за вашия бизнес само за няколко месеца и няма да се откажат да бъдат ваши клиенти дори и при по-високи цени. Изпитано, най-добрата търговска схема в търговията с дрехи втора употреба е ежеседмично зареждане, като денят на зареждане трябва да бъде внимателно избран с оглед, местоположението на магазина, човеко-потока и други второстепенни фактори, съобразени с населеното място.
     
  3. Най-добрият подход би бил да отворите 2 или 3 магазина едновременно. По този начин ще можете наистина да правите "ново зареждане" всяка седмица, разменяйки стоката в тях вместо да купувате нови бали с дрехи на всеки 7ми ден, когато се очаква да покажете нова стока. Редовните посетители на вашия магазин са повече от добре запознати с това, което предлагате и ще е наистина добре да можете да ги изненадвате често с нови неща, без това да бъде пагубно за бюджета ви. Друго предимство на този вариант е, че ако въртите стоката в два или три магазина няма да държите много дрехи на склад и изобщо може да не ви е необходим такъв. Тук рискът е, че клиентите може да не харесат факта, че получават стока, вече зареждана в друг ваш магазин, затова е добре магазините да бъдат сегментирани по качества. Един за най-високото качество, следващият за по-ниско и третият, който да бъде най-ценово ориентиран за тотална разпродажба на стоката.
     
  4. Появете се на пазара с име, което е вече добре познато: франчайз. Макар и да ви коства процент от печалбата всеки месец, ще ви помогне да стартирате без да се притеснявате, че сте непозната нова фирма. Хората ще са чували за вас и ако са били доволни от други магазини със същото име, ще идват при вас без резерви. Имайте впредвид, обаче, че ако изберете този вариант, могат да ви бъдат наложени доста ограничения относно това каква стока трябва да предлагате, а също и какви да бъдат цените в определени дни, така че всички магазини от веригата да предлагат сравнително еднакви условия. С други думи свободата на предприемач може да бъде ограничена.
     
  5. Направете си подробен план за действие, разпределете бюджета си и се подсигурете, за да можете да сте спокойни, че дори и първоначално да работите на загуба, по нататък ще можете да покриете разходите си. Всяко ново начало обикновено е предизвикателство през първите няколко месеца. Опитайте се да ги планирате максимално, за да избегнете излишен стрес или разочарование. Успех!