"Thrifting" култура в САЩ. Що е то и има ли почва у нас?

16 March.2016

Макар и за много от вас понятието "thrifting" да е непознато, то за жителите на Съединените Американски Щати, то се е превърнало в култура и начин на живот за мнозина. Терминът "thrifting" всъщност означава пазаруване в магазини за дрехи и стоки втора ръка, гаражни разпродажби, битаци и магазини за дарени стоки, обикновено с цел намиране на уникални, интересни и евтини "находки".

Макар и само до преди десетилетие, този тип пазаруване да не бе популярен в България, през последните години се наблюдава рязко увеличение на търговските обекти, занимаващи се с продажба на облекло секънд хенд. Това е нарастващ сегмент в сферата на търговията на дребно; за мнозина тя предлага индивидуалност, достъпност, както и чувството, че помагат за намаляване на екологичния отпечатък от производството на нови дрехи. Но нека се върнем обратно към Щатите и тяхната култура на пазаруване на винтидж облекла.

Потреблението на дрехи втора употреба в Америка, изразено в цифри

Според изследвания, сферата на индустрията за препродажба на облекло и бижута в САЩ има годишни приходи в размер на милиарди долари, именно от "thrifting" магазини. В страната има повече от 25 000 търговски обекта за препродажба на облекла втора ръка. Около 16-18% от американците пазаруват в такива магазини за период от една година. Това е значителен процент, имайки предвид, че общо 11,4% от американците пазаруват в заводски аутлет молове, 19,6% в специализирани магазини за облекло и 21,3% в големите универсални магазини. Осланяйки се на тези статистически данни, можем да заключим, че пазарният дял на винтидж и секънд хенд облеклото е доста голям и се разраства с голяма скорост. Като пример за големи и добре познати зад океана вериги магазини можем да дадем „Goodwill” с повече от 3 000 магазина и близо 4 млрд. долара годишен оборот, както и “Savers” с над 330 магазина в САЩ и Канада.
Повече информация на сайтовета на Goodwill и Savers:
www.goodwill.org/about-us/
www.savers.com

Защо американците пазаруват в "thrift" магазини?

Освен очевидния финансов аспект на пазаруването на дрехи втора ръка, за средностатистическия американец ретро и винтидж облеклата се превръщат в култура и начин на живот. Ето още няколко причини, поради които "ловът на дрехи втора ръка" се е превърнал в популярен спорт за жителите на САЩ:

  • Магазините за втора употреба вече не са сиви, мрачни и мръсни, а напротив: приветливи, прохладни, уютни и добре организирани места за пазаруване. Малките бутици за подбрано облекло втора ръка, обикновено са подредени с вкус и усет към детайла, което ги прави предпочитани пред големите вериги, където човек лесно може да се загуби сред морето от стока.
  • За младежите и студентите, които искат да покажат своята индивидуалност и усет към модата, тези магазини са отличен източник на вдъхновение. Редица колежани търсят себе си в ретро модата и кичозните аксесоари. Дори и известни личности, които разполагат със завидни финансови възможности, търсят уникални модели сред старите марки.
  • Другият основен контингент, който посещава такива магазини в Щатите, са любители колекционери, които търсят пренебрегвани антики, с очаквано по-висока стойност, които закупуват с идеята да препродадат или прекроят.
  • Хора, които живеят в хармония с природата и биха искали да допринесат за дългосрочното оползотворяване на облеклото вместо преждевременното му изхвърляне на сметището.
  • Личности, занимаващи се с дарителска дейност, които търсят дрехи за бедните хора. Те закупуват необходимото им от секънд хенд магазините и след това участват в различни дарителски акции.

Естествено, това са само няколко от причините, поради които потреблението на облекла втора ръка в САЩ е високо. Страната също е и един от най-големите износители на употребявани облекла и вещи в световен мащаб. Трифтинг културата бързо навлиза през последното десетилетие и в почти всички западноевропейски страни, както и у нас. Така, че на всички български фенове на секънд хенда трябва да кажем, че не са изключение, а напротив, в унисон със световните тенденции.